Alla inlägg den 24 september 2008

Av Ingela - 24 september 2008 19:31

Det blir bättre. Och bättre. Efter att ha unnat mig en lugn morgon åkte jag in till jobbet. Bilkörningen fungerade mycket bättre idag, även om det är en bit kvar till att det är som vanligt. En god lunch i trevligt sällskap blev det också. Lite jobb lyckades jag också stöka undan.


Efter lunch ringde riksdagsledamot och kompis Eva-Lena, som hade läst igenom hela min blogg och satt i funderingar inför allmänna motionstiden. Det var jätteintressant att tänka över resan i cancerlandet i ett lite större perspektiv. Hittills har mina funderingar och känslor av förklarliga skäl mest rört sig runt min egen situation och andra tjejer, som jag mött IRL och på nätet, och som berört mig. Under resan har det ändå varit oundvikligt att reagera till exempel på hur olika det verkar vara mellan olika landsting.


Eva-Lena hade bland annat funderat en hel del på hur vi som patienter får en reell möjlighet att delta i behandlingsbesluten. Där kan jag inte annat än att instämma i BROs (patientföreningens) krav på att varje patient ska få en skriftlig, individuell behandlingsplan. Den första onkologen jag träffade satt ju och ritade och skrev under tiden vi pratade. Det pappret har åkt fram många gånger under den här resan och har verkligen varit en trygghet. Ännu större trygghet hade det naturligtvis fungerat som jämförelseobjekt om det nu hade varit aktuellt med avsteg från planen. Ännu lite bättre hade det förstås varit om planen hade innehållit input från både onkologer och kirurger. Som det blev i min situation i det första mötet med kirurgen, var det ju rena turen (i kombination med min vana att söka och värdera information, förstås) att jag bland mycket annat hade läst Socialstyrelsens nationella riktlinjer och själv hade tagit ställning i förväg i frågan om rekonstruktion.


Nu är det inte alla som fungerar som jag (tack och lov, kanske...). Många undviker av olika skäl att söka fakta på nätet och blir helt beroende av läkarnas ord. Det ska bli spännande att se resultatet av vårt samtal (och inte bara vårt samtal förstås - så mycket hybris har jag inte). En riksdagsmotion lär det bli i alla fall om jag känner Eva-Lena rätt. Du får dagens stjärna i himlen i förskott för det!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards