Alla inlägg den 11 januari 2010

Av Ingela - 11 januari 2010 19:02

Så har jag äntligen klarat av min tremånaderskoll, som ju faktiskt hann bli fyramånaderskoll. Det började lite virrigt i morse. Jag gick ner till Hötorget för att ta blodprov. Jaha, är det här i stället för den 15 december? frågade sköterskan?  Dom hade med andra ord antingen glömt att ändra i remissen eller möjligtvis glömt att tala om för mig att jag borde ha tagit provet i december. Jag höll masken och klämde úr mig ett käckt "ja, just det" och det verkade fungera.


Jag hade värmt upp armvecket i nästan 20 minuter och det var tur det, för nån fjäril trodde hon inte ens att det fanns.  Nu fungerade det hjälpligt med ett stick och lite rotande och bara ett hyfsat litet blåmärke. Men huden reagerade starkt på den vita kirurgtejpen, så jag får nog börja ta med mig egen tejp till provtagningarna... Framför allt ska jag nog hålla mig till att åka till Radiumhemmet och ta prover. Nu när det inte syns direkt på utsidan att man är/har varit sjuk är det mer som förr. Man möts av den där blicken som säger jaja, jag vet minsann bäst och går därifrån med precis dom blåmärken som man visste att man skulle få...


Vid halvtiotiden ringde telefonen. Den hade ringt ett par gånger men jag tyckte inte jag hade tid att svara eftersom jag skulle iväg till Radiumhemmet. När jag väl ändå svarade var det naturligtvis en sköterska på Radiumhemmet som ringde. Min nygamla onk var sjuk, så hon undrade om jag kunde komma ungefär på en gång och träffa en annan? Så då åkte jag dit. I väntrummet träffade jag Anna L som också hade läkarbesök idag. Tyvärr hann vi inte ses efteråt men jag har förstått att du får byta gifter. Massor av styrka till dig och en stor kram, Anna!


Det visade sig att det var en annan nygammal onk som ersatte min sjuka nygamla. Det var den onken som jag hade hur kul som helst med där mitt i cytoeländet. Jag lyckades med konststycket att få honom att skratta högt idag också... Så kul var det väl inte. Vi diskuterade svårigheten att gå ner i vikt och han påpekade att jag borde ha tappat åtminstone nåt halvkilo tillsammans med bröstet. Och då berättade jag för honom att jag brukar väga mig med protesen på. Spelar roll, liksom, så länge man gör lika varje gång men det är väl alltid kul när man kan glädja nån :)


Lite seriösa var vi faktiskt också. Jag tog upp besvären av Femar och framför allt dom vidriga torsdagarna. Veckopillret har ju inget med själva cancern att göra utan ska motverka benskörhet. Vi kom överens om att vi testar utan tills vidare. Yes!!! Det känns som en riktig befrielse! Mina provsvar hann inte dyka upp på skärmen så länge jag var kvar. Vi kom överens om att han skulle höra av sig om det var något misstänkt med dom. Korkade jag. Det hade ju varit smartare att säga att han skulle ringa oavsett. Nu fick jag ju ändå vänta hela dagen innan jag kunde andas ut sådär riktigt ordentligt. Men det har jag gjort nu. Ingen ringde och då är även proverna OK. Tre månader till nästa gång!



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards