Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Influensa - yippee!

Av Ingela - 24 februari 2010 19:48

Dom flesta känner väl igen hur det känns när det är influensa på gång. Värk i hela kroppen och en allmän olustkänsla, ungefär som att vandra runt i ett moln av bomull. Lite illamående och en taskig mage, så börjar bilden bli ganska komplett. Ungefär så var det under 18 veckors förgiftning. Det är väl det som menas när det på bipacksedelspråk står "influensaliknande symptom". Och jag lovar, kroppen och hjärnan känner igen väldigt mycket från den där vidriga perioden.


Fast det finns en ganska avgörande skillnad. När influensan väl bryter ut och febern är där, vet man att det i normalfallet är ett naturligt steg mot att bli frisk. Även om det kan ta ett par veckor. I cellgifternas värld betyder feber "man-sitter-inte-hemma-och-tycker-synd-om-sig-själv-för-då-kan-man-dö", dvs omedelbar kontakt med onkologjour och trolig transport till akuten.


Jag har just betat av en feberperiod. En rätt rejäl sak om än bara ett par dagar lång med ganska gott om värmeutslag, enorma hostattacker och stort sömnbehov. Och har nu gått över i en ren förkylningsfas. Och är bara så galet tacksam över att jag finns här och får ha en helt vanlig influensa! Jag vet att jag har skrivit om detta förut men så här är det i cancerlandet. Mitt ibland alla tråkiga besked och usla prognoser, älskar vi våra egna och andras både små och stora krämpor och sjukdomar. Så länge inte herr C har med dom att göra! Så, yippeee för en helt vanlig influensa!


Tyvärr slår han ju till, obarmhärtigt och orättvist, herr C. Det fantastiska är att det så många gånger är dom mest drabbade som lär oss andra mest. Att ta vara på livet och att LEVA! Finaste lillaH, du vet att jag tycker att du är helt fantastisk. Jag vill så gärna att andra får chansen att läsa din underbara, livsglada och fantastiska blogg:

 http://hejoh.blogspot.com/


 
 
Ingen bild

Okki

25 februari 2010 23:07

jämnfört med biverkningar från cyton så känns ju influensa som baggis.
Firar min 3 års dag snart... JIPPI.
Kram Okki

 
christel

christel

28 februari 2010 11:05

Kan bara hålla med Busan, allt e bara YES när det rör sig om vanliga sjukdomar folk på mitt jobb tror inte att jag e riktigt klok när jag säger Yiiipie om influensor förslitningar o sånt tror inte dom fattar riktigt.Krya på dig kram från christel

http://www.kristallens.blogg.se

 
Anna

Anna

2 mars 2010 17:47

Hej Busan!
Jag ger dej en utmaning! Kolla på min blogg så ser du reglerna!
Kram Anna

http://www.anna-lindkvist.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 8 december 2014 18:21

In i det sista var det lite oklart om jag skulle ta något blodprov eller inte. Jag fick ju det som muntlig information av en av sköterskorna i ett telefonsamtal men det stod ingenting i brevet från senaste onken. Så jag tog helt enkelt och gick bort ...

Av Ingela - 17 oktober 2014 17:22

Alla kan inte vara bäst på allt. Min senaste onk är verkligen inte bäst på att vara pedagogisk. Jag hamnade ju hos honom efter den senaste bentethetsmetningen när min benskörhet konstaterades. Benskörheten har med stor sannolikhet orsakats av dom ful...

Av Ingela - 8 september 2014 18:34


För precis sex år sen låg jag på KS uppvak och var väldigt hungrig. Inte förstod jag att alla frågor om jag var kissnödig, skulle ha besvarats med ja. I alla fall om jag hade velat hinna tillbaka till rummet i tid för middagen. Så kan det gå. Jag fic...

Av Ingela - 14 augusti 2014 18:01

Det är länge sen det senaste inlägget. Det har inte hänt så mycket med behandlingar eller biverkningar. Däremot har det hänt så mycket mer i det där andra livet. Vi har avverkat en valrörelse. Som i och för sig gav en del effekter efter att ha turner...

Av Ingela - 10 april 2014 19:34

I går var det dags. Klockan 11.00 trodde jag. Det var det som stod i min kalender. 09.30 trodde vårdcentralen. Det var det som stod i min bokning. Jag var helt övertygad om att det är jag som glömt att ställa in rätt tid och accepterade med glädje at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards