Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Ännu en ängel... och ännu en...

Av Ingela - 26 mars 2010 16:51

Idag begravs Elin, en av våra forumsystrar. Och som om det inte räckte med det, såg jag att även Nina somnade in härom dagen. Det har verkligen varit en tung tid i cancerlandet. Så många som har fått enkelbiljett, alldeles för tidigt i livet. Och så lite man kan göra åt det...


Eller kanske ändå inte. Det finns nog en hel del om vi tänker efter. Vi kan stötta alla som blir kvar. Med medkänsla och kärlek. Och kanske lite mera handfast. Barnpassning, hjälp med handling, bjuda på mat, ett biobesök... fantasin är den enda begränsningen. Man kan faktiskt stötta med rena pengar också. Det är kanske lite osvenskt men det betyder inte att det inte behövs. Med dagens politik behövs det inte många månaders sjukskrivning för att rasera en familjs ekonomi.


Och vi kan stötta alla som blir sjuka. Eller ännu hellre innan dom blir det. Även om jag ibland blir fullständigt galen på att inte samhället tar ansvar för cancerforskningen, så inser jag ju att någon måste ta ansvaret. Varje liten krona till någon av fonderna räknas. Och kan kanske rädda liv. Jag personligen brukar ge bidrag antingen till Cancerfonden eller till någon av Radiumhemmets forskningsfonder. Det finns visserligen en särskild Bröstcancerfond men jag gillar inte tanken om att begränsa sig till en enda cancerform.


Men tungt är det. Och sorgligt. Ibland får jag lust att bara lämna hela resan i cancerlandet bakom mig och avsluta mitt engagemang i Cancertjejer och alla underbara bloggvänners resor. Många gör just det. För att ge sig själva en knuff in i ett mer "normalt" förhållande till livet. Men jag vet ju att jag inte kommer att göra det. Dels ger det så mycket. Nya vänner som man, utan att ens i många fall träffa, kommer så nära. Så många insikter om det lilla korta liv vi får på jorden. Att livet verkligen mäts i kvalitet och inte i kvantitet.


Den andra sidan är ju det otänkbara. Fast på intet sätt omöjligt. Att jag också står där en dag med återfall. Då vill jag kunna känna att jag bidrog när jag kunde, så att jag med gott samvete kan ta emot när jag behöver. Påminner rätt mycket om ren socialdemokratisk ideologi, eller hur?! :-)


 
 
Ingen bild

KoKlara

26 mars 2010 19:06

Jag beundrar verkligen dig och ditt outtröttliga engagemang. Du har en väldigt rakryggad hållning i livet. Men du ska inte behöva känna dig tvungen att år efter år dra ett så tungt lass som du gör idag. Vi är många som kan hjälpas åt att stötta varandra och för mig har det varit väldigt trösterikt att se att forumet är precis lika rikt och levande vare sig jag är där och skriver eller inte.
Många kramar till en riktig kämpe som verkligen gör skillnad /från Ylva

 
Ulrica

Ulrica

27 mars 2010 07:56

Bra skrivet!!!

Cancerlandet är inget roligt ställe, men vi måste kämpa på.. vi har inget val.

Kram
Ulrica

http://ulricamagnusson.blogspot.com

 
Anna

Anna

27 mars 2010 19:43

Och vi är många som är glada att du inte ger upp och lämnar vårt underbara forum, som det ibland är jobbigt att vara en del av.
Bamsekramar till vår Busan! Från Anna

http://www.anna-lindkvist.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 8 december 2014 18:21

In i det sista var det lite oklart om jag skulle ta något blodprov eller inte. Jag fick ju det som muntlig information av en av sköterskorna i ett telefonsamtal men det stod ingenting i brevet från senaste onken. Så jag tog helt enkelt och gick bort ...

Av Ingela - 17 oktober 2014 17:22

Alla kan inte vara bäst på allt. Min senaste onk är verkligen inte bäst på att vara pedagogisk. Jag hamnade ju hos honom efter den senaste bentethetsmetningen när min benskörhet konstaterades. Benskörheten har med stor sannolikhet orsakats av dom ful...

Av Ingela - 8 september 2014 18:34


För precis sex år sen låg jag på KS uppvak och var väldigt hungrig. Inte förstod jag att alla frågor om jag var kissnödig, skulle ha besvarats med ja. I alla fall om jag hade velat hinna tillbaka till rummet i tid för middagen. Så kan det gå. Jag fic...

Av Ingela - 14 augusti 2014 18:01

Det är länge sen det senaste inlägget. Det har inte hänt så mycket med behandlingar eller biverkningar. Däremot har det hänt så mycket mer i det där andra livet. Vi har avverkat en valrörelse. Som i och för sig gav en del effekter efter att ha turner...

Av Ingela - 10 april 2014 19:34

I går var det dags. Klockan 11.00 trodde jag. Det var det som stod i min kalender. 09.30 trodde vårdcentralen. Det var det som stod i min bokning. Jag var helt övertygad om att det är jag som glömt att ställa in rätt tid och accepterade med glädje at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards