Alla inlägg den 17 juli 2010

Av Ingela - 17 juli 2010 18:23

Man är inte direkt billig i drift i cancerlandet. Hur mycket cellgiftsbehandlingar, operation och strålning gått på törs man ju knappt tänka sig. Och igår fick jag en påminnelse om att även efterbehandlingen har sin prislapp. Jag hade nästan slut på fulgula piller här hemma och passade därför på att uppsöka ett apotek när jag ändå skulle till Norrtälje.


Det fulgula har naturligtvis ett namn. Det heter Femar och den aktiva substansen heter Letrozol. Det ingår i en familj av läkemedel som kallas aromatashämmare. Min Hemske Harald var ju östrogenkänslig. Femar minskar östrogenmängden i kroppen genom att blockera ett enzym (aromatas) vilket deltar i östrogenproduktionen. Detta ska då hindra att eventuella mikrometastaser som kan ha hunnit smita ut genom lymfsystemet inte ska få något att livnära sig på. Om man nu verkligen har passerat klimakteriet, som sagt. Men det bekymret tar vi när jag väl har fått komma på gynundersökningen.


Tjejen som expedierade receptet var tvungen att kolla en extra gång. Hon tyckte det var väldigt dyrt för mig. 1724:50 var min andel för 100 piller. Men med tanke på att bruttokostnaden var 3546:50, kom jag väl rätt billigt undan ändå. Och ett enda uttag räcker ju för att direkt slå i högkostnadstaket, så resten av årets konsumtion blir ju gratis. För mig. Det enda jag inte riktigt förstår är hur det kunde bli 1724:50. Högkostnadsskyddet börjar vid 1800 jämnt och jag hade gärna betalat dom 5:50 som återstår...


Hur som helst. För den totala kostnaden av 3546:50 får jag förhoppningsvis möjligheten att leva sjukdomsfri ett tag till. Minst fem år om nu medicinen fungerar. Tyvärr ingår det en lång rad biverkningar i paketet. Det brukar liksom göra det när man äter starka mediciner. Jag ska inte trötta er med den långa biverkningslistan. Vill ni läsa finns den på www.fass.se när ni söker på Femar. Jag tycker nog att jag klarat mig rätt bra när det gäller biverkningar. Hittills i alla fall. Ta i trä!!!

 

 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards