Alla inlägg den 29 juli 2010

Av Ingela - 29 juli 2010 18:01

Listan över vedervärdiga provtagningar i cancerlandet har fått en ny ledare... Jag hade nog aldrig trott att det skulle kunna bli värre än när jag gjorde grovnålsbiopsin i bröstet och finnålsbiopsin i lymfkörtlarna. Men se det kunde det!


Idag var det alltså dags för besöket på KS Kvinnoklinik. Min läkare hade mycket begränsad erfarenhet av just Femar men annars verkade hon ha koll på det mesta. Vi började med en helt vanlig gynundersökning. Inte särskilt behagligt men ont gör det ju inte. Efter det var det dags för ultraljud. Det var en ny upplevelse. Inte heller det särskilt behagligt men det gjorde inte heller ont. Min slemhinna var tydligen det som var det mest intressanta och den ska, i det här sammanhanget, vara så tunn som möjligt tydligen. 4,5 mm (?). Ber om ursäkt för att alla detaljer inte är helt på sin plats men man är inte särskilt mottaglig för information när man ligger i en gynstol... 4,5 hade tydligen betytt att mensen var borta för alltid. Min var på 4,9 och ett gränsfall.


För alla eventualiteters skull ville hon kolla upp min livmoder ordentligt. Med en biopsi. Hon "hotade" med att det kunde göra lite ont men jag brukar vara rätt smärttålig och kände mig därför inte särskilt orolig. Dom första små "betten" var verkligen inget att bekymra sig över heller. Men sen bröt helvetet loss. För att få fatt på den sista delen av provet, skapade dom (en sköterska hade anslutit) ett vakum. Och det gjorde ONT! AJ!!!! Och i detta vakum skulle små, små bitar av min livmoder plockas ut. AJ! AJ! Och JÄTTEAJ! Jag får lov att erkänna att jag skrek rakt ut! Som tur var gick det ganska snabbt och jag fick ändå lite beröm för att jag hade klarat av det rätt bra. Men vidrigt var det och den här biopsin har nu tagit en solklar tätposition på listan med vidriga provtagningar.


Fyra till sex veckor kommer det att dröja innan jag får svar. Fyra till sex veckor i det hemska väntanlandet, som ligger precis vid gränsen till cancerlandet. Får jag blödningar under tiden, ska jag ringa omedelbums! Utan att passera gå, dvs onkologerna. Fast om det blöder under dom närmsta dagarna, är det helt normalt och en effekt av biopsin. Då behöver jag inte höra av mig. Jo, det låter onekligen helt logiskt. Jag har i alla fall bestämt mig för att inte oroa mig i onödan. Det blir som det blir.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards