Alla inlägg den 1 april 2011

Av Ingela - 1 april 2011 18:26

Jag fyller tre år idag! Och det är inget aprilskämt. Med tanke på ursprungsprognosen är det en ren vinstlott. Två år till och jag åker ner i ännu en lägre riskgrupp. Det trodde vi nog inte riktigt, varken jag eller professorn, under dom första skälvande tre veckorna efter första cellgiftsbehandlingen. Självklart är det inte enbart professorns förtjänst utan väldigt många andra som jag stötte på under själva vårdtiden. Men om jag inte hade haft turen att hamna hos en onkolog som både hade kunskaper och befogenheter att ordinera en extremt ovanlig och läskig häxbrygd... Kanske hade min blogg avslutats för länge sen?


Det är i det här perspektivet alla mina gnällinlägg om tortyrdoktorer, ständiga resor till kliniken och jobbiga provtagningar ska läsas. Jag kan inte riktigt hålla på att inleda alla mina inlägg med att jag är tacksam över att vara i livet och att det är det som verkligen räknas. För så är det. Men samtidigt vill jag ändå försöka beskriva att livet inte bara är en dans på rosor för att man har haft turen att befinna sig på vinnarsidan i statistiken (peppar, peppar). Jag försöker helt enkelt beskriva hur det är. Och kanske, kanske kunna sprida lite mer förståelse för att alla drabbade i er omgivning mentalt lever kvar i cancerlandet långt efter att ni har trott att äventyret är över.


Det innebär inte att jag lever mitt liv som om jag vore en tickande bomb, med en ständig väntan på återfallssignaler. Eller att jag låter mina vakna timmar styras av biverkningar och återbesök. Verkligen inte. Större delen av mitt liv lever jag som vilken "vanlig" människa som helst. Men jag är faktiskt tvungen att ta en hel del varningssignaler på allvar. Och att lära mig att skilja signalerna åt, är nog bland det svåraste jag ställts inför. Ett vanligt ryggont kan betyda skelettmetastaser. Lite ont när man andas kan betyda lungmetastaser. En blödning kan betyda... Just det vill jag inte ens tänka på nu.  Jag är ju ändå ordentligt "tantkollad", så det får tillskrivas biverkningslistan... Det är säkert inget farligt! Men nu skulle vi ju fira! Tre år! Jag strutsar! Åtminstone ett par dagar till.


1 april innebär också att jag träder in som tjänstgörande administratör på

http://cancertjejer.forum24.se/

Det är helt otroligt att se vilka behov vårt forum tillgodoser. Och hur mycket vi faktiskt vet om herr C och hans värsta fiender. Och just det där med att hela tiden träffa dom som precis är drabbade. Som lever i det där vidriga väntlandet mellan undersökning och besked. Eller mellan besked och väntan på behandling. Som är helt övertygade om att dom kan hälsa hem (för det är vi nog alla i det läget). Det är nog det som får mig att fortsätta med bloggandet. Att visa att man kan leva ett tag till. Även om ingen vet hur länge. Och det vet ju faktiskt ingen. Oavsett om man träffat herr C eller inte.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards