Alla inlägg den 20 juli 2011

Av Ingela - 20 juli 2011 17:35

För en stund sen ringde ännu en onkolog från Radiumhemmet. Min senaste är på semester men han som ringde tyckte att jag borde få resultatet av "bentethetsmetningen", som just hade kommit. En onk av den bra sorten med andra ord. Hans besked var ännu bättre. Värdena var i princip identiska sedan förra mätningen! Han lät lite förvånad när jag brast ut i ett glädjetjut. Det visade sig att han inte visste att jag hade lagt av med vidriga veckopillren på prov. När han väl fick reda på det förstod han också att resultatet är över all förväntan.


Dom vidriga veckopillren heter Alendronat och är alltså till för att förebygga osteoporos, dvs benskörhet. Jag tog dom en gång per vecka, därav efternamnet, och var äckligt stel med smärtor hela pillerdagarna. Därav förnamnet. Jag och min förra onkolog kom överens om att testa ett tag utan vidriga veckopillren eftersom jag ändå har så pass kraftig stelhet och värk av dom fulgula och förra mätningen var på gränsen. Det nya testet utföll alltså till det bästa! Nu kan jag med gott samvete låta dom ligga kvar i medicinskåpet ett tag till. Kanske ett par år till och med, innan det är dags för en ny "bentethetsmetning". Hurra!


Jag är dessutom helt övertygad om att mina träningsansträngningar har gjort nytta. Vem vet om inte värdena till och med kunde varit bättre om det inte hade varit för alla operationssviterna. I alla fulla fall längtar jag efter att den här sommarförkylningen ska ge med sig, så jag kan få köra igång med både promenader och cross-trainer igen.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards