Alla inlägg under september 2011

Av Ingela - 2 september 2011 03:41

Jag passade på att kolla upp det där med tejpandet. Det går inte att få Mepiform utskrivet på recept. "Tro mig", sa tortyrdoktorn. "Been there, done that. Och det går inte". Kanske är det en sidoeffekt av att ha hamnat hos en klinik som huvudsakligen sysslar med så kallade skönhetsoperationer? På något sätt hoppas jag det. Om det nu skulle bli aktuellt med en större operation igen, vill jag ju tro att inte landstinget tänker tvinga på mig en tejp som ger både utslag och näst intill brännskador.


Han bekräftade åtminstone att det är OK att köra utan tejp. Och om jag nu vill köra med Mepiform, så är det mer bonus liksom. Och om det nu faktiskt kan funka med en vecka i taget, blir det ju inte så dyrt per tejpbit. Jag får se hur jag gör. Världens BH-tillverkare står inte precis i kö för att tillverka BH-ar utan allergiframkallande resår, så jag blir nog så illa tvungen att kosta på mig att skydda längs med BH-kanten i alla fall. Jag börjar med att kolla om det går att få tag på billigare i USA. Kanske går det till och med att hitta Mepilex också? Ja ja, ska man bli berömd för något här i livet så kan det väl lika bra bli för avdelningen udda shoppingturer i USA...


Om drygt sex timmar går planet. Om nu någon undrar vad jag gör uppe. Eftersom jag ska vända rätt rejält på dygnet tyckte jag att jag lika gärna kan försöka göra mig så trött att jag sover på planet. När jag nu ändå som vanligt har mina vakna nattimmar. Antingen funkar det eller också kommer jag till Lindsborg som en zombie. To be continued...

Av Ingela - 1 september 2011 17:16

Det där med att vara påläst har både sina nackdelar och fördelar. Idag bestod fördelen i att jag redan var inställd på att få vänta ett tag till på min nya bröstvårta. Det beskedet kändes inte särskilt tungt. Nackdelen med att slarva med pluggandet blev desto tyngre. Eftersom jag faktiskt var så övertygad om att få vänta, hade jag inte läst på om själva metoden. Jag hade ett vagt minne av att man antingen tar halva befintliga bröstvårtan eller att man kan ta en bit av ett öra. Eller något annat.


Det visade sig att den där befintliga vårtan nog är alldeles för liten för att ytterligare halvera. Och att den näst vanligaste metoden, som visade sig vara att använda det nya bröstets hud till att snörpa ihop en vårta, förmodligen inte är aktuellt heller. Huden, och därmed ärret, var ju så skadad efter mastektomin att allt det överskottet i princip gick åt för att korrigera den skadan. Den tredje metoden handlade inte alls om att plocka en bit av ett öra utan en lilltå (det måste varit under en kraftig cytohjärneperiod som jag läste på om detta. Hur kan man annars missa skillnaden mellan dom olika kroppsdelarna...?) Och just lilltåmetoden innebär tydligen en väldigt stor risk för avstötning. Enligt tortyrdoktorn verkar det återstående alternativet vara att tatuera en bröstvårta.


Då gick faktiskt luften ur mig lite. Det kom så fullständigt oförberett. Jag har ju tröstat mig själv sen senaste operationen med att storleksskillnaden kommer att försvinna, bara det kommer dit en vårta. I alla fall så gott som och i alla fall skulle jag få uppleva det så. Äntligen. Och så står han där och levererar nyheten att det kan jag glömma. Kanske för att den där klanten till mastektomikirurg inte brydde sig om att ens försöka få till ett bra ärrområde, när han inte fick lägga in implantat som han ville.

Det finns två saker som jag skulle gjort annorlunda med mina operationer om jag hade fått backa bandet. Det ena är att jag borde följt min instinkt just rörande den kirurgen och begärt att få en annan. Det är mycket möjligt att jag hade suttit precis i samma situation som jag gör idag men då hade jag åtminstone sluppit fundera över om jag opererats av en kirurg som var lika inkompetent som arrogant. Eller möjligen nonchalant. Dum och oförskämd var han ju definitivt.


Den andra saken är att jag hade valt att göra en DIEP, dvs bygga upp det nya bröstet med överskott från magen. Det var ju egentligen det jag ville men blev övertygad om att göra ryggmuskelvarianten eftersom köerna var kortare med den. Eller egentligen var väl huvudargumentet att det var så mycket större ingrepp och längre återhämtningstid med DIEP. Det argumentet känns inte så väldigt gångbart längre. Inte alls faktiskt... Särskilt inte med tanke på att Katrine som gjorde en DIEP dagen efter min LD-lambå, faktiskt fick en bröstvårta i måndags. Hurra för det Katrine! Jag är glad för din skull men i ärlighetens namn lite avis.


Men nu är det som det är. Efter att ha stirrat på ett gäng halvtomma glas en stund vaknade kamplusten till liv igen. Med hjälp av Google lyckades jag hitta ett och annat halvfullt glas. Lösningen på själva vårtproblemet kan vara en hudtransplantation. Lita på att jag kommer att söka vidare inför mitt nästa återbesök i december!

I går la herr C på telefonluren för gott för en av våra fackliga hjältar. Alldeles för tidigt. Sov i ro, Elof, och tack för allt.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards