Alla inlägg den 6 mars 2012

Av Ingela - 6 mars 2012 16:54

Det blev lite turbofart i dag. Inte till att börja med. Inställelse halvåtta och sen fick jag vänta fyra timmar innan det var dags för operationen. Att hela korridoren luktade alldeles förtjusande gott av rostat bröd, gjorde väl inte väntan så värst mer behaglig för mig som inte fått mer än en kaffe utan mjölk klockan tjugo över fem... Jag lyckades ändå sova bort en del av väntetiden och till slut var det dags.


Klockan ett var jag vaken igen och kvart över tre var jag på väg därifrån. Han börjar känna mig rätt bra vid det här laget, f.d tortyrdoktorn. När han kom in på rummet efter operationen, nöjde han sig med den allra mest nödvändiga informationen. "Kompressen på högerbröstet är fastsydd och det ska den vara. Resten av tejpbitarna gör inget om dom lossnar. Gör rent och lufta, bara. Täck för det fastsydda området väl när du duschar (hurra, jag får duscha! Det hade jag inte väntat mig) och ja, du får åka hem nu". Knappt hade han hunnit ut genom dörren förrän jag hade tryckt på larmet för att få bli befriad från dropp och infart.


Sköterskorna var nog inte riktigt beredda på mitt tempo. "Ska du åka hem nu???" Jo, han sa ju att jag fick det. "Har du fått ett medicinschema?" Ehhm... Jag ska ta en långtids per dag, med början i morgon. Resten är vid behov, dock max fyra gånger per dag (eller sex när det gäller kortisarna om det gör alldeles för ont. Avstämt och klart med narkosläkaren redan på morgonen). Jag tror inte jag behöver något schema för det. Men när jag väl hade fått på mig alla kläder och var på väg ut, kom det en sköterska springande. "Jag har ju gjort ett medicinschema till dig. Vill du inte ha det?". Och jag gillar ju inte när dom stackarna blir sådär ledsna, vilket hon nog hade blivit om jag hade upprepat att det liksom inte behövdes. I stället försökte jag tacka så artigt som möjligt när jag stoppade ner schemat i min mapp.


Nu har jag slappat ett par timmar i fåtöljen och mår efter omständigheterna ganska bra. Jag är ju hemma! Fast rätt trött, så om själva ingreppen får det bli skrivet någon annan gång.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards