Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Officiell femåring!

Av Ingela - 8 september 2013 12:57

I dag är det på dagen fem år sen jag och Hemske Harald skildes åt. För nytillkomna kan jag avslöja att Hemske Harald var min aggressiva, snabbväxande och alldeles jättestora tumör. Det råkade vara Haralds namnsdag den dagen jag fick diagnosen, därav namnet. Ovanlig var han också. Och extra läskig eftersom han växte ut genom huden på ett ställe. Eftersom han dessutom redan hade ynglat av sig i form av en spridning till lymfknutorna fick jag rivstarta en skrämmande resa genom cancerlandet, med extra starka cellgifter. Gissa om operationen var efterlängtad. Att gå i över fem månader med både en ilsken tumör och gifter med kraft att ta död på en, är ingen hit precis. Men för fem år sen blev jag av med både Harald, resten av högerbröstet och 18 lymfknutor i höger armhåla!


Många som drabbats av bröstcancer blir friskförklarade efter fem år. Och statistiken utgår, om jag nu förstått det hela rätt, från antalet tumörfria år, Om Harald hade varit vanligare, mindre och snällare hade jag kanske kunnat andas ut. Men frisk eller inte, fem år som tumörfri är minsann värt att fira med buller och bång! Eller åtminstone ett blogginlägg. Rent statistiskt har jag ju faktiskt förbättrat mina odds ännu lite till!


Samtidigt som jag utbringar ett femfaldigt leve för alla oss överlevare, minns jag också med saknad och vemod alla änglar som inte finns hos oss längre. Mina tankar och mitt rosa ljus finns alltid där för er. Och för er som fortfarande hänger med här på bloggen eller just har hittat hit, finns som vanligt varsin lysande stjärna på himlen!

 
 
Ingen bild

Lise-Lotte

8 september 2013 14:09

Yayyy! Grattis på den stora dagen!

 
Tali

Tali

8 september 2013 15:36

Gratulerar på 5 års fridagen! Härligt att det har gått så bra. Jättefint skrivet.
Allt gott!
Tali

http://livetsvagar.blogspot.se

 
Ingen bild

Svea

8 september 2013 19:38

Grattis på fem-årsdagen!!!!

 
Ingen bild

Maggimagg

8 september 2013 21:07

Grattis!

 
Ingen bild

Katrine

9 september 2013 11:08

Grattiskramar

 
Ingen bild

gunnarsson-lord@telia.com

7 oktober 2013 23:10

Ingen är som du och du klarar det! Dina fans i Björkvik

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 8 december 2014 18:21

In i det sista var det lite oklart om jag skulle ta något blodprov eller inte. Jag fick ju det som muntlig information av en av sköterskorna i ett telefonsamtal men det stod ingenting i brevet från senaste onken. Så jag tog helt enkelt och gick bort ...

Av Ingela - 17 oktober 2014 17:22

Alla kan inte vara bäst på allt. Min senaste onk är verkligen inte bäst på att vara pedagogisk. Jag hamnade ju hos honom efter den senaste bentethetsmetningen när min benskörhet konstaterades. Benskörheten har med stor sannolikhet orsakats av dom ful...

Av Ingela - 8 september 2014 18:34


För precis sex år sen låg jag på KS uppvak och var väldigt hungrig. Inte förstod jag att alla frågor om jag var kissnödig, skulle ha besvarats med ja. I alla fall om jag hade velat hinna tillbaka till rummet i tid för middagen. Så kan det gå. Jag fic...

Av Ingela - 14 augusti 2014 18:01

Det är länge sen det senaste inlägget. Det har inte hänt så mycket med behandlingar eller biverkningar. Däremot har det hänt så mycket mer i det där andra livet. Vi har avverkat en valrörelse. Som i och för sig gav en del effekter efter att ha turner...

Av Ingela - 10 april 2014 19:34

I går var det dags. Klockan 11.00 trodde jag. Det var det som stod i min kalender. 09.30 trodde vårdcentralen. Det var det som stod i min bokning. Jag var helt övertygad om att det är jag som glömt att ställa in rätt tid och accepterade med glädje at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards