Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Från tortyrredskap till tortyrredskap

Av Ingela - 29 maj 2011 07:54

Det är nog tur att jag hann gå utan resåband och kökshandduk i nästan en vecka. Efter operationen hade dom nämligen knäppt på mig ett nytt tortyrredskap. Det är egentligen något så harmlöst som en sport-BH i bomull men gissa om den spänner och skaver. Dygnet runt i tre veckor ska den sitta på och därefter på dagtid i ytterligare tre veckor. Och kliar gör det. Inte BHn i sig utan all tejp som sitter under. Dom har format ett stöd med hjälp av kompresser och tejp, kors och tvärs över båda brösten och en bit in på ryggen. Och jag glömde naturligtvis att säga till om den allra snällaste tejpen... 


Det värsta kliandet kom ändå från den tejpen dom använder under själva operationen. Där var det ett antal illröda fält som kliade helt olidligt första dygnen. Här hittade jag åtminstone en fördel med att bli hemputtad redan samma dag. I stället för att böna, be och till slut tjata om kortisonsalva till dom röda fälten (vilket jag fick göra förra gången), var det ju bara att gå in i badrummet och hämta. Och ska jag vara ärlig överväger fördelarna med att åka hem samma dag med hästlängder. Visst är det skönt att bli ompysslad och att någon har koll men det är ännu skönare att lulla runt och göra vad man känner för.


Särskilt ont har det inte gjort i själva såren. Kanske för att jag har varit lydig när det gäller allt smärtstillande den här gången. Nästan allt. Jag har börjat trappa ner på dom korttidsverkande och på Panodilen men inte förrän igår. Och dom ska ju faktiskt bara tas vid behov.


Annars har det gått rätt bra under dom här dagarna. Jag har varit relativt lydig även där och inte alls jobbat särskilt mycket. Några timmar på torsdagen och halva fredagen, bara. Och igår jobbade jag bara hemma, så det kan ju inte räknas. Annars har jag faktiskt följt ordinationen vila och promenader. Och med undantag för dom första två nätterna, har jag till och med kunnat sova riktigt bra. Så bra som man nu sover när det bara går att ligga på rygg. Och dom där första nätterna efter operationen är det kanske inte så konstigt att det är svårt att sova. Jag är rätt övertygad om att kroppen på något undermedvetet plan kommer ihåg vad den utsatts för och går i försvarsställning så fort den riskerar att förlora kontrollen igen genom att somna.



 
 
Sister Moonshine

Sister Moonshine

29 maj 2011 16:51

Se till att vila nu och att du snart blir bra och slipper klådan också. Det är väl himla jobbigt?

Kram

/Åsa

http://sistermoonshine.blogg.se

 
Ingen bild

Annailona

30 maj 2011 10:00

Skickar massor av kramar till dig Busan!

 
Katrine

Katrine

31 maj 2011 08:44

Sköt om dig nu o ta det så lungt du kan.
Kram

http://svgumaka.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 8 december 2014 18:21

In i det sista var det lite oklart om jag skulle ta något blodprov eller inte. Jag fick ju det som muntlig information av en av sköterskorna i ett telefonsamtal men det stod ingenting i brevet från senaste onken. Så jag tog helt enkelt och gick bort ...

Av Ingela - 17 oktober 2014 17:22

Alla kan inte vara bäst på allt. Min senaste onk är verkligen inte bäst på att vara pedagogisk. Jag hamnade ju hos honom efter den senaste bentethetsmetningen när min benskörhet konstaterades. Benskörheten har med stor sannolikhet orsakats av dom ful...

Av Ingela - 8 september 2014 18:34


För precis sex år sen låg jag på KS uppvak och var väldigt hungrig. Inte förstod jag att alla frågor om jag var kissnödig, skulle ha besvarats med ja. I alla fall om jag hade velat hinna tillbaka till rummet i tid för middagen. Så kan det gå. Jag fic...

Av Ingela - 14 augusti 2014 18:01

Det är länge sen det senaste inlägget. Det har inte hänt så mycket med behandlingar eller biverkningar. Däremot har det hänt så mycket mer i det där andra livet. Vi har avverkat en valrörelse. Som i och för sig gav en del effekter efter att ha turner...

Av Ingela - 10 april 2014 19:34

I går var det dags. Klockan 11.00 trodde jag. Det var det som stod i min kalender. 09.30 trodde vårdcentralen. Det var det som stod i min bokning. Jag var helt övertygad om att det är jag som glömt att ställa in rätt tid och accepterade med glädje at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards