Alla inlägg under november 2008

Aj!

Av Ingela - 30 november 2008 19:17

Nu har det blivit så pass illa under armen att det faktiskt svider. Antingen är känseln på väg tillbaka eller också skulle det ha gjort väldigt, väldigt ont om jag hade haft känsel... Det är förresten inte bara under armen som det är rött längre. Hela strålområdet lyser och här och där är det knottror också. Undrar hur detta ska sluta.

Av Ingela - 29 november 2008 19:31

Idag har vi mest slappat. En tur till Norrtälje blev det, för att köpa lite tuggpinnar till hundarna. Efter det har vi varvat städning, adventspyntande och TV-tittande med att vara ute i trädgården.


Under armen blir det bara värre. Även på halsen sitter numera två i och för sig rätt lindriga brännmärken. Med tanke på att dom sa att det kan bli värre i några veckor, är det väl bara att ställa in sig på att detta bara är början...



Av Ingela - 29 november 2008 05:06

Somnade framför TVn igår och orkade knappast sätta mig framför datorn när jag vaknade mitt i natten. Igår blev en ganska perfekt dag. Jag hann både få en hel del gjort och slappa lite. Bland annat var jag in till Norrtälje och fick min lilla lastbil godkänd. Och så åkte adventsljusen fram, förstås.


Efter tre dagar med Tamoxifen, kan jag konstatera att det hittills inte har hänt mycket på biverkningsfronten. Några värmevallningar men inte direkt värre än innan, tycker jag. Däremot är det mycket irriterat i strålområdet under armen. Igår hade det varat också. Det var tydligen inget skämt att det är en eftersläpning på ett par veckor. Blir inte detta bättre, blir jag nog tvungen att ringa på måndag.

Av Ingela - 27 november 2008 20:01

Nog var det rätt gissat att åka  in till stan i söndags, alltid. I morse åkte jag hem för att lämna hundarna innan jag åkte till Bålsta. Det var nästan en meter snö! Inte helt kul att pulsa 7-8 meter för att få tag på skoveln. En dryg halvtimme tog det bara att få till en gång fram till grinden... Det var sjukt mycket snö, helt enkelt. Och då har ändå nästan hälften redan sjunkit undan, enligt grannarna. Universaltältet, som stått i hundgården i två vintrar, fick till slut anse sig besegrat. Något strömavbrott verkar det otroligt nog inte ha varit däremot.


När jag kom hem igen var det bara att sätta igång och skotta fram en parkeringsplats. Någon decimeter till hade töat bort under dagen men det svåraste var att hitta någonstans att göra av all snön... Det blev inget särskilt stor parkeringsplats. Det var helt enkelt för tungt för att jag skulle orka ta mig an hela utrymmet. Det känns så det räcker ändå runt ärret och under armen. Nu står bilen där i alla fall och morgondagens lilla projekt får väl bli att skotta fram soptunnan. Om det nu inte blir alldeles väldigt kallt i natt, för då lär det bli problem. I morgon ska vi vara hemma och ta det lugnt. Bara vara lediga en hel dag. Förutom skottningen, då.

Av Ingela - 26 november 2008 20:33

Sådärja. Nu har jag tagit min första Tamoxifentablett. Och genast började det kännas konstigt både här och där. Det är väl rädslan för en blodpropp som spökar. Och den är ju dessvärre inte obefogad. Har man blodpropp i familjen, så är risken rätt mycket större. Fast jag tror ju inte att den kommer under dom första dagarna precis, om den nu kommer alls. Däremot har jag haft lite fler stunder än vanligt med rodnande kinder och i och för sig rätt milda svettatacker. Vi får väl se hur detta utvecklar sig.


Det är tydligen många som rekommenderar att man ska ta tabletten på kvällen, för att sova bort dom värsta biverkningarna. Det är möjligt att jag kan tänka mig det så småningom men än så länge föredrar jag att ha lite koll på dom i vaket tillstånd.

Av Ingela - 25 november 2008 21:28

eller åtminstone ballonger och serpentiner hade ju varit kul att mötas av i morse. Men så mycket koll hade inte personalen. "Jaha är det din sista gång?" Ja. Ja. JA! JA!!!!! Tänk för att det är det! Visserligen är huden mer irriterad och öm än någonsin och det rosslar bra så mycket i halsen. Och biverkningarna ska sitta i ett ett par veckor till. Men jag slipper sitta och åka till Radiumhemmet varenda vardag! Om allt går som det ska, behöver jag inte åka dit förrän i februari! Gissa om jag ska sova till jag vaknar i morgon? Eller, mer realistiskt, åtminstone inte ställa någon väckarklocka. Dom där två väckarbernisarna kommer säkert att få upp mig i ottan ändå...


Jag försökte komma på ett bra sätt att fira min nyvunna frihet och fick för mig att jag skulle ge mig ut på stan och köpa något kul att ha på huvudet eller kroppen. På en lönedag. Tjena hejsan. Det dröjde inte länge förrän jag hade gett upp det projektet. Så firandet fick bestå i att jag väntar till i morgon med att börja med Tamoxifenet. En extra liten dag innan jag börjar samla på nya biverkningar...

Av Ingela - 24 november 2008 18:42

Det räckte med att se bilderna från Norrtälje på TV i morse för att inse att jag gjorde rätt som åkte in igår. Jag fasar lite för all skottning som väntar när jag väl kommer hem men nu ska det ju bli en massa plusgrader framåt slutet av veckan, så det hinner väl smälta. En hel del i alla fall, hoppas jag.


Jag lär inte komma hem förrän allra tidigast på torsdag. Hmm. Jag som skulle ta lite ledigt när strålningen är över (i morgon om inte maskinen är trasig...)och det inte fanns några måsten i almanackan... Jag kan nog vara ledig på fredag. Och troligtvis några dagar i slutet av nästa vecka. Eller åtminstone jobba hemifrån.

Av Ingela - 23 november 2008 13:04

Det snöade hela dagen igår. Precis hela dagen. Ibland snöade det lite mindre. Och ibland vräkte det ner. Jag var ute och skottade på förmiddagen och på kvällen var det bara att ge sig ut igen. Det var inte särskilt kallt, så det blev en hel del rätt blöt snö. Därav alla strömavbrotten antar jag. Som tur var hade jag i alla fall ätit mat innan strömmen försvann. Annars är jag ganska väl förberedd nuförtiden. Så länge jag kan elda och hålla värmen, så är det väl ingen större sak med ett strömavbrott. Men sju blir lite väl tjatigt, som sagt.


Idag hotar SMHI med mera snö, utöver den decimeter som hade kommit efter gårdagens skottning... Och blåst. Stormvarning är det längs med Upplandskusten. Det låter som en rätt kvalificerad gissning att strömmen kommer att gå ikväll igen. Men det struntar jag i! Jag tog nämligen det säkra före det osäkra och bestämde mig för att sova i lägenheten. Bara tanken på att behöva gå upp halvfem, sätta på mig pannlampan och gå ut och skotta, frusen och dan. Burr! Och inte ens veta om det går att köra genom skogen eller om vägen är blockerad av nerfallna träd... Ibland känns det extra lyxigt att faktiskt kunna välja mellan spenat och civilisation. Hade det inte varit för morgondagens strålning, hade jag nog chansat och stannat hemma. Om inte annat för hundarnas skull. Dom tycker ju att det är hur kul som helst att vara ute och samla snö i pälsen. Och ännu kuligare verkar det vara att komma in och släppa ur sig snön i min säng... Har man ingen tid att passa förrän 15.30, går det ju att vänta med att åka tills det har blivit ljust och vägarna är ordentligt plogade.


Men nu ska jag som sagt strålas. Och dessutom tror jag att det är bra att ligga lite lågt med skottning ett par dagar. Det känns lite extra svullet och stelt redan nu i armhålan. Trots att jag ägnade en hel del av tiden under strömavbrottet till att träna rörligheten. Jag passade nämligen på att lyssna på lite gamla musikfavoriter som jag laddade ner på mini-disc för länge sen och som jag inte har lyssnat på på flera år. Och det var många dansvänliga låtar! Så nån nytta fick jag ändå av strömavbrottet.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards