Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Hur man får präktiga blåmärken

Av Ingela - 7 mars 2012 17:27

Det började i vanlig ordning med stickandet. Den manlige narkossköterskan log lite milt överseende när jag varnade honom och förklarade att jag var bland proffs. Till hans stora heder hanterade han det första komplett misslyckade sticket helt prestigelöst och det milda överseendet gick över i ett genuint intresse av att lyckas med stick nummer två. Efter mycket fix och trix lyckades det faktiskt och vid det laget var han helt övertygad om att min kropp borde användas till forskning om hur man sticker svårstuckna. Två präktiga blåmärken på vänster underarm blev minnet av hans framfart. Vi hade åtminstone trevligt under tiden.


På magen, cirka sju till åtta centimeter nedanför naveln stoltserar två andra präktiga minnen. Tillsammans mäter dom 29 centimeter på bredden och nästan en decimeter på höjden där det är som värst. I går kväll var det fyra blåmärken men dom växer ihop mer och mer och det är bara en halv centimeter som skiljer dom två åt nu. Tack vare dom kommer jag aldrig mer att frivilligt utsätta mig för en fettsugning. Då var det ändå bara pyttelite han sög ut, för att kunna fylla ut ojämnheter i det nya bröstet. Svullen är den också, vilket naturligtvis innebär att jag ser större ut än någonsin. Undrar hur magen ser ut efter en mer normal fettsugning? Vill inte veta, förresten.


Annars vet jag inte riktigt omfattningen på resten av blåmärkena än. Nere vid ljumsken där han tog hud till vårtgården kan man ana ett riktigt fint men där sitter det mesta av tejpen kvar. På vänstra bröstet tog han halva vårtan för att flytta till det högra. Där sitter både kompresser och tejp kvar, så jag har ingen aning om hur det ser ut under. Inte heller på det högra bröstet. Där har han nämligen för säkerhets skull sytt fast kompressen i bröstet, så det får bli först på tisdag jag får se det resultatet. Då får jag också se det som redan känns som en befrielse och det är den borttagna fettknölen som satt i gränslandet mellan ryggen och under armen.


Rätt ont gör det. Mest där nere i magen. Värktabletterna håller inte riktigt hela sträckorna, så jag är rätt glad för att det blev max fyra på receptet och att det går i nödfall att ta ett par till. Det blev inte mycket sova av i natt men ändå betydligt mer än om jag hade behövt stanna på kliniken. I dag har jag nästan bara tagit det lugnt. Jag unnade mig en lunch med arbetskamraterna. Annars har jag mest legat i fåtöljen och kliat på alla röda märken efter den där alldeles särskilt irriterande operationstejpen som dom envisas med att använda. Och försökt att undvika att klia där den så kallade snälla kirurgtejpen sitter.


Det är i alla fall skönt att ha det gjort. Nu gäller det bara att kroppen accepterar förflyttningarna. Det känns som att jag gärna slipper operationer ett tag nu. Peppar, peppar.

 
 
Ingen bild

nene

7 mars 2012 17:49

Låter jobbigt ! Jag som funderar på en rek. med fett från magen...Trodde inte det var så jävligt !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 8 december 2014 18:21

In i det sista var det lite oklart om jag skulle ta något blodprov eller inte. Jag fick ju det som muntlig information av en av sköterskorna i ett telefonsamtal men det stod ingenting i brevet från senaste onken. Så jag tog helt enkelt och gick bort ...

Av Ingela - 17 oktober 2014 17:22

Alla kan inte vara bäst på allt. Min senaste onk är verkligen inte bäst på att vara pedagogisk. Jag hamnade ju hos honom efter den senaste bentethetsmetningen när min benskörhet konstaterades. Benskörheten har med stor sannolikhet orsakats av dom ful...

Av Ingela - 8 september 2014 18:34


För precis sex år sen låg jag på KS uppvak och var väldigt hungrig. Inte förstod jag att alla frågor om jag var kissnödig, skulle ha besvarats med ja. I alla fall om jag hade velat hinna tillbaka till rummet i tid för middagen. Så kan det gå. Jag fic...

Av Ingela - 14 augusti 2014 18:01

Det är länge sen det senaste inlägget. Det har inte hänt så mycket med behandlingar eller biverkningar. Däremot har det hänt så mycket mer i det där andra livet. Vi har avverkat en valrörelse. Som i och för sig gav en del effekter efter att ha turner...

Av Ingela - 10 april 2014 19:34

I går var det dags. Klockan 11.00 trodde jag. Det var det som stod i min kalender. 09.30 trodde vårdcentralen. Det var det som stod i min bokning. Jag var helt övertygad om att det är jag som glömt att ställa in rätt tid och accepterade med glädje at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards