Direktlänk till inlägg 13 mars 2012

Tur att jag inte visste det...

Av Ingela - 13 mars 2012 19:15

I dag var det dags för återbesök på kliniken. Ny sköterska, eftersom syster T är på skidsemester. Mitt i ett avslappnat samtal om mående efter operationen, spärrade hon upp ögonen och blev alldeles tyst. Det visade sig hänga ihop med att jag visade upp mitt präktiga blåmärke på magen (och då var det ju ändå en vecka gammalt). Det var tydligen inte alls någon särskilt normal reaktion, att få sådana blåmärken efter en fettsugning. Och det var väl tur att jag inte visste det, för då hade det ju varit synd om mig. Eller kanske ändå inte. Så förtvivlat ont har jag faktiskt inte haft. Efter ett par dagar räckte värktablettdoserna mer än väl till att ta bort både operationssmärtor och fulgulpillervärk och sen i går klarar jag mig helt utan (värktabletter alltså. Fulgulpillervärken är tillbaka). Men vi tog ett kort på magen, i alla fall, för att visa upp för tortyrdoktorn.


Jag fick äntligen se hur det såg ut där under den fastsydda kompressen. Det såg lite hoptryckt ut, särskilt precis efter att hon hade klippt bort stygnen. Rätt logiskt om man tänker efter men jag såg på sköterskans ansiktsuttryck att det började närma sig en sådan där lite jobbig stund. Att hon liksom laddade för att leverera mindre bra nyhet.  Så jag snabbade mig på med att kvittra fram ett litet "det ser ju riktigt bra ut det här", följt av "titta så fint det hämtar sig när det fick komma ut i luften".  Och det räckte för att hon faktiskt också skulle kunna koncentrera sig på det positiva. Resten av såren och ärren var hon rätt nöjd med, även om några stygn får sitta kvar till nästa vecka.


Rörligheten i högerarmen har förbättrats otroligt mycket efter senaste operationen och jag har inte alls samma problem med att det svullnar runt armhålan. Jag var hos sjukgymnasten i fredags och hon var väldigt imponerad. Det verkar nästan som att den där numera bortopererade fettknölen inte bara var i vägen i största allmänhet utan också blockerade lymfsystemet. Hoppas den utvecklingen håller i sig!

 
 
Ingen bild

Katrine

16 mars 2012 10:44

Då kanske man springger på syster T häruppe då.
Kram
Katrine

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 8 december 2014 18:21

In i det sista var det lite oklart om jag skulle ta något blodprov eller inte. Jag fick ju det som muntlig information av en av sköterskorna i ett telefonsamtal men det stod ingenting i brevet från senaste onken. Så jag tog helt enkelt och gick bort ...

Av Ingela - 17 oktober 2014 17:22

Alla kan inte vara bäst på allt. Min senaste onk är verkligen inte bäst på att vara pedagogisk. Jag hamnade ju hos honom efter den senaste bentethetsmetningen när min benskörhet konstaterades. Benskörheten har med stor sannolikhet orsakats av dom ful...

Av Ingela - 8 september 2014 18:34


För precis sex år sen låg jag på KS uppvak och var väldigt hungrig. Inte förstod jag att alla frågor om jag var kissnödig, skulle ha besvarats med ja. I alla fall om jag hade velat hinna tillbaka till rummet i tid för middagen. Så kan det gå. Jag fic...

Av Ingela - 14 augusti 2014 18:01

Det är länge sen det senaste inlägget. Det har inte hänt så mycket med behandlingar eller biverkningar. Däremot har det hänt så mycket mer i det där andra livet. Vi har avverkat en valrörelse. Som i och för sig gav en del effekter efter att ha turner...

Av Ingela - 10 april 2014 19:34

I går var det dags. Klockan 11.00 trodde jag. Det var det som stod i min kalender. 09.30 trodde vårdcentralen. Det var det som stod i min bokning. Jag var helt övertygad om att det är jag som glömt att ställa in rätt tid och accepterade med glädje at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards