Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

Nu börjar det röra på sig

Av Ingela - 22 oktober 2010 18:04

Tror jag i alla fall. Jag är åtminstone formellt beviljad att få utnyttja min vårdgaranti. Det innebär att jag är överflyttad till Akademiklinikens kö. Om jag förstått saken rätt är det den kliniken som finns med i en av alla dessa dokuserier, dvs Plastikkirurgerna. Jag hade nog föredragit att få min operation på KS, där alla har nån form av medicinskt skäl men ändamålet får helga medlen. Den här gången. Jag har faktiskt ingen lust att stå i kö i flera månader till för att hävda nån sorts princip. Faktiskt inte.


Akademikliniken ska kontakta mig om vidare detaljer, enligt det mobilsvarsmeddelande jag fick från Vårdgaranti Karolinska. Tror ni jag tänker vänta på det? Jag hänger nog i luren från och med måndag morgon och fram till dess att jag har fått ett besöksdatum. Då får jag ju en sportslig chans att förhålla mig till den planerade Japanresan.


Alldeles nyss tittade jag in på min insamlingssida på Cancerfonden. Det har redan kommit in 1200 riksdaler! Oj! Tack!!! Om nån undrar varför jag väljer Cancerfonden och inte min egen patientorganisations (Bröstcancerföreningen/BRO) variant, så är valet ganska enkelt för mig. Rent krasst tillhör jag dom priviligierade i cancervärlden. Kanske inte i form av överlevnadsodds men just för att jag har en sjukdom som det faktiskt finns mängder av forskning på. Titta bara på det nationella vårdprogrammet för bröstcancer. Där kan man verkligen hitta hur mycket information som helst och nästan allt har det bedrivits någon form av studie på. Nästan lika "bra" ser det ut för dom som drabbats av prostatacancer. Men sen då?


Jag har haft förmånen under dom här dryga 2 1/2 åren att få lära känna så många fantastiska människor med helt andra cancerdiagnoser. Ovanliga cancerformer, där forskningen är ytterst begränsad. Patientorganisationer som kämpar för att hålla näsan över vattenytan eftersom dödligheten är så hög i deras diagnos att få orkar engagera sig. Underbara, unika människor som i många fall inte ens finns med oss längre. Kanske hade deras liv inte gått att rädda. Eller så hade det det, just med hjälp av forskning. Skulle jag kunna se dom som fortfarande finns bland oss överlevande i ögonen och säga att dom väl får klara sig själv, bara mina bröstcancersystrar får behålla livet? Nej, det skulle jag aldrig kunna! Så därför väljer jag att ha min insamling just på Cancerfonden. För alla drabbade! Och kanske framför allt för er som kanske kan slippa bli drabbade.


För övrigt kom sängen till slut. I onsdags kväll. Den var precis så skön som jag hoppades att den skulle vara. Inte för att jag har fått tillbaka nattsömnen. Dit är det långt kvar men dom två nätterna hittills ger gott hopp. Och jag har i två nätter och morgnar sluppit vakna med en enveten värk. Gissa om det var värt priset. Ha en underbar helg, kära bloggläsare!


 
 
Anna

Anna

22 oktober 2010 18:52

Skönt att det börjar röra på sej! Du får ha det så skönt på spa och hälsa alla tjejerna! Kramar Anna

http://www.anna-lindkvist.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lise-Lotte

23 oktober 2010 00:25

Jag är ju lite perverst intresserad av allt som har med sjukhusserier - både dokumentära och andra - att göra.
De verkar ha väldans bra plastikkirurger på Akademiska i alla fall. Så jag tror att du blir nöjd!
Kul med din nya säng!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 8 december 2014 18:21

In i det sista var det lite oklart om jag skulle ta något blodprov eller inte. Jag fick ju det som muntlig information av en av sköterskorna i ett telefonsamtal men det stod ingenting i brevet från senaste onken. Så jag tog helt enkelt och gick bort ...

Av Ingela - 17 oktober 2014 17:22

Alla kan inte vara bäst på allt. Min senaste onk är verkligen inte bäst på att vara pedagogisk. Jag hamnade ju hos honom efter den senaste bentethetsmetningen när min benskörhet konstaterades. Benskörheten har med stor sannolikhet orsakats av dom ful...

Av Ingela - 8 september 2014 18:34


För precis sex år sen låg jag på KS uppvak och var väldigt hungrig. Inte förstod jag att alla frågor om jag var kissnödig, skulle ha besvarats med ja. I alla fall om jag hade velat hinna tillbaka till rummet i tid för middagen. Så kan det gå. Jag fic...

Av Ingela - 14 augusti 2014 18:01

Det är länge sen det senaste inlägget. Det har inte hänt så mycket med behandlingar eller biverkningar. Däremot har det hänt så mycket mer i det där andra livet. Vi har avverkat en valrörelse. Som i och för sig gav en del effekter efter att ha turner...

Av Ingela - 10 april 2014 19:34

I går var det dags. Klockan 11.00 trodde jag. Det var det som stod i min kalender. 09.30 trodde vårdcentralen. Det var det som stod i min bokning. Jag var helt övertygad om att det är jag som glömt att ställa in rätt tid och accepterade med glädje at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards