Alla inlägg den 18 december 2008

Av Ingela - 18 december 2008 17:17

Lite helt underbar byråkrati så här i slutet av året. Landstingsregler och bröstproteser. I Stockholms läns landsting får man ut två bröstproteser första året och därefter en per år. Man kan få fler vid behov men detta är grunden. Jag hämtade ju ut en några veckor innan jag började strålas men eftersom jag bor på två ställen och fortfarande har en lätt cytoförvirrad hjärna, kände jag att jag vill ha en tutte i varje bostad. Och jo, jag fattar att det kommer att bli problem i alla fall. Ungefär varje gång jag vaknar på ett ställe och somnar på det andra. Men ändå. Chansen att jag ska befinna mig på samma ställe som en av dom ökar ju.


Hur som helst, slog det mig att protesutprovaren hade sagt något om kalenderår. Då tänkte jag inte så mycket på det men idag bestämde jag mig för att kolla med landstinget. Och mycket riktigt. Kalenderår är det som gäller. Oavsett när du opererar bort ditt bröst. Smidigt värre. Jag insåg snabbt att oddsen för att det ska vara öppet under mellandagarna på Amoena kanske inte är dom bästa. Och jag har inte tänkt komma till Stockholm förrän på julafton. Så det var bara att ringa och beställa en protes till. Som tur var hade dom en i rätt storlek och fason hemma. Och det tar ju bara fem minuter för mig att gå dit från jobbet, så det hela var löst på mindre än en halvtimme.


Så nu har jag två geleklumpar. Fast jag kan nog inte använda någon av dom. Än i alla fall. Jag försökte idag. Det gick väl hjälpligt fram till lunch. Sen var det kört. Ömt och rött både här och där efter att BHn skavt. Men framför allt svullet och ömt under armen. Tillbaka till munkjackelooken med andra ord. Vilket i och för sig är bekvämt på mer än ett sätt... Tamoxifenet har nämligen börjat att sakta men säkert lägga på ett extra lager på kroppen. Det börjar bli trångt i mer än ett klädesplagg. Tur att det blir några veckor med möjligheter till lite rejäla promenader nu. Då ska det väl gå att få stopp på ökningen i alla fall. Fast först ska jag äta ett julbord till i morgon. Och ett på julafton. Sen får det vara bra!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards