Direktlänk till inlägg 23 november 2010

Snart dags för onkologen igen

Av Ingela - 23 november 2010 17:35

I morgon är det dags för nästa besök. Jag tror aldrig att det kommer att ske utan en massa oro och stress som tas ut i förväg. Och då är jag ju ändå flyttad över i en lägre riskgrupp sen förra gången, med återbesök "bara" en gång i halvåret. Den här gången är det lite extra viktigt också eftersom operationen är spikad till på söndag och då måste jag ju igenom denna kontrollstation med godkänt först. Igår var jag och tog blodprov och insåg än en gång att det är bäst att hålla sig till Radiumhemmets provtagning.


Nu valde jag att tjäna lite tid genom att gå till en av provtagningscentralerna i närheten och naturligtvis hamnade jag hos en sån där "bekymra-dig-inte-det-här-kan-jag faktiskt-bättre-människa". Jag försökte förklara att jag är svårstucken men hon hade minsann redan letat rätt på mitt bästa stickställe. Då försökte jag förklara att jag ska opereras i helgen och gärna vill spara mina bra stickställen till diverse dropp, lull-lull och antibiotika men hon hade som sagt var redan letat rätt på mitt bästa stickställe. Och utsett det till hennes. Jag var trött och stressad och orkade inte bråka. Det ångrar jag faktiskt lite men nu är det som det är. Nu ska jag bara komma ihåg att få provsvaret utskrivet i morgon, så det kan faxas iväg till Akademikliniken. Då slipper jag i alla fall undan med bara ett blodprov. Den här gången. Om jag nu blir godkänd som sagt...


Tur att det är så mycket att göra på jobbet att jag inte hinner fundera särskilt mycket. Fast jag har försatt mig i en rätt omöjlig ekvation. Jag försöker jobba ikapp allt som blivit liggande under tio dagars Japanresande, samtidigt som jag försöker klara av allt i förväg som kan komma upp under den sjukskrivning som jag nog trots allt måste acceptera.


För det blir nog ett tags sjukskrivning. Det blev rätt uppenbart när jag hämtade ut medicinerna som ska vänta på mig hemma när jag väl blir utsläppt. Det var nån stark giktmedicin (?) och morfin. Och sprutor med blodförtunnande! Jag som hade hoppats slippa att nånsin mer ta sprutor på mig själv, efter alla ångeststunder med Neupogensprutorna. Men det får väl gå den här gången också. Det var dessutom en burk Panodil men den tog jag inte ut eftersom jag har kvar nästan alla sen förra operationen. Faktiskt har jag ju kvar alla dom starka smärtstillande efter förra operationen. Då klarade jag mig med några Panodil i ett par dagar och sen funkade det utan. Inget att räkna med men man kan ju alltid hoppas att det går lika bra den här gången. Om jag nu får godkänt och det blir en operation. Peppar, peppar...


I morse var jag inne och kikade på Johans blogg och möttes av beskedet att även han flyttat till änglavärlden. http://ratty.blogg.se/  Det kom inte som nån överraskning men det känns ändå lika sorgligt varje gång en alldeles för ung människa förlorar kampen mot herr C. MIna tankar är hos din familj idag, Johan. Och mitt ljus är tänt för dig. Vila i frid och hälsa dom andra änglarna!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela - 8 december 2014 18:21

In i det sista var det lite oklart om jag skulle ta något blodprov eller inte. Jag fick ju det som muntlig information av en av sköterskorna i ett telefonsamtal men det stod ingenting i brevet från senaste onken. Så jag tog helt enkelt och gick bort ...

Av Ingela - 17 oktober 2014 17:22

Alla kan inte vara bäst på allt. Min senaste onk är verkligen inte bäst på att vara pedagogisk. Jag hamnade ju hos honom efter den senaste bentethetsmetningen när min benskörhet konstaterades. Benskörheten har med stor sannolikhet orsakats av dom ful...

Av Ingela - 8 september 2014 18:34


För precis sex år sen låg jag på KS uppvak och var väldigt hungrig. Inte förstod jag att alla frågor om jag var kissnödig, skulle ha besvarats med ja. I alla fall om jag hade velat hinna tillbaka till rummet i tid för middagen. Så kan det gå. Jag fic...

Av Ingela - 14 augusti 2014 18:01

Det är länge sen det senaste inlägget. Det har inte hänt så mycket med behandlingar eller biverkningar. Däremot har det hänt så mycket mer i det där andra livet. Vi har avverkat en valrörelse. Som i och för sig gav en del effekter efter att ha turner...

Av Ingela - 10 april 2014 19:34

I går var det dags. Klockan 11.00 trodde jag. Det var det som stod i min kalender. 09.30 trodde vårdcentralen. Det var det som stod i min bokning. Jag var helt övertygad om att det är jag som glömt att ställa in rätt tid och accepterade med glädje at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards